http://www.logopaedia.gr Επικοινωνηστε: (+30.) 210 2110582 | logopaediavoice@gmail.com

Ανακοινώσεις

15 Νοεμβρίου, 2019 | Λογοθεραπεία

Μπορεί ένα άτομο με μεγάλη βαρηκοΐα ή κώφωση να μάθει να μιλάει;


 

Σίγουρα έχετε αναρωτηθεί, πώς είναι δυνατόν να μιλάει κάποιος, αφού δεν ακούει!
Κατ’ αρχάς, θα πρέπει να έχουμε σαν δεδομένο ότι ένα άτομο με ελαττωματική ακοή, με μικρή έως μεγάλη βαρηκοΐα, αλλά και με κώφωση δεν υστερεί οργανικά και λειτουργικά έναντι των ακουόντων, αναφορικά με την φυσιολογία των οργάνων ομιλίας και την ικανότητα λειτουργίας τους. Όμως, λόγω της μειωμένης αίσθησης της ακοής, κατά την εξάσκηση και εκμάθηση της λεκτικής επικοινωνίας, θα πρέπει να χρησιμοποιήσουμε περισσότερους και εξειδικευμένους τρόπους διδασκαλίας για να μπορέσει το άτομο, να αποκτήσει τις επιθυμητές αρθρωτικές και ομιλητικές ικανότητες.
Στο πρόγραμμα εκπαίδευσής δίνουμε ιδιαίτερη έμφαση στην εκμάθηση και χρήση του σωστού τρόπου αναπνοής και κυρίως στον τομέα της ορθής παραγωγής φωνής. Η υστέρηση του ακουστικού αυτοελέγχου της ποιότητας φώνησης οδηγεί στο να κινείται συνήθως στο φάσμα υψηλών συχνοτήτων και σπανίως σε μπάσες συχνότητες. Επίσης παρατηρούμε συχνά το φαινόμενο της ρινολαλίας στην παραγωγή φωνής, το οποίο αποτελεί ένα σημαντικό εμπόδιο στην εκμάθηση της άρθρωσης.
Η όραση και η αφή είναι οι αισθήσεις που συμβάλλουν επικουρικά στην εκμάθηση άρθρωσης και έκφρασης. Με την όραση ελέγχεται η σωστή μίμηση των αρθρωτικών κινήσεων των οργάνων ομιλίας,τόσο του λογοθεραπευτή, όσο και του ατόμου που μαθαίνει, μπροστά σε ένα καθρέπτη. Με τον τρόπο αυτό εκπαιδεύεται και στην χειλεοανάγνωση του συνομιλούντος και αναπτύσσεται η δυνατότητα κατανόησης του συνομιλητή. Με την αφή ελέγχεται ο τρόπος εφαρμογής της αναπνοής και οι δονήσεις φώνησης στον λαρυγγικό χώρο του λαιμού, για να αξιολογηθεί η ποιότητα φώνησης , αλλά και η ρινολαλία.
Υπάρχει όμως και η δυνατότητα χρήσης ηλεκτρονικών συσκευών που μπορούν κάλλιστα να βοηθήσουν κατά την εκπαίδευση, για να ελέγχει και να παρατηρεί τα τυχόν λάθη στην ποιότητα παραγωγής φωνής αλλά και άρθρωσης.
Η συνεχόμενη εξάσκηση και χρήση όλων αυτών στην καθημερινότητα, αυξάνει σταδιακά την αυτοματοποίηση έκφρασης των φωνημάτων, λέξεων και προτάσεων.
Απαραίτητη προϋπόθεση για την βελτίωση και ανάπτυξη του προφορικού λόγου είναι η εκπαίδευση στον γραπτό λόγο, όπου η ανάγνωση και η γραφή θα επιταχύνει όλη την διαδικασία απόκτησης του προφορικού λόγου, αλλά και της όποιας δυνατότητας για εκμάθηση και χρήση της προσωδίας στο λόγο του.
Σίγουρα είναι ένας χρόνιος και επίπονος στόχος, αλλά όχι ακατόρθωτος, όπως έχει δείξει η πολυετής εμπειρία μας από την εκπαίδευση και αποκατάσταση των ατόμων με προβλήματα ακοής, ανεξάρτητα αν χρησιμοποιούσαν ακουστικό βαρηκοΐας ή είχαν κοχλιακό εμφύτευμα.
Είμαι βέβαιος , ότι η απόκτηση προφορικού λόγου από τα άτομα αυτά, δεν είναι ανέφικτη. Πολλά άτομα μέσα στην κοινωνία μας απέδειξαν το αντίθετο, έγιναν επιστήμονες και καλοί επαγγελματίες, χάριν της επιμονής και υπομονής που επέδειξαν και έφθασαν σε υψηλά επίπεδα καταξίωσης.
Η έλλειψη ή μειωμένης απόδοσης αίσθηση, όπως η ακοή δεν μπορεί να σταθεί ως απροσπέλαστο εμπόδιο για την ανάπτυξη και εξέλιξη του ανθρώπου, ακόμη και στον τομέα του λόγου και επικοινωνίας.

Δημήτρης Σταυρακάκης, Λογοθεραπευτής - Ειδικός Παιδαγωγός, Πτυχιούχος του κλάδου «Θεραπευτικής Παιδαγωγικής και Αποκατάστασης» του Πανεπιστημίου της Κολωνίας, Γερμανία.
Κρανιοϊερή Θεραπεία.
Υπεύθυνος του Κέντρου ΛΟΓΟΠΑΙΔΕΙΑ
Ιακωβίδου 12, 11144 Αθήνα
Τηλ. 210 2110582,
κιν. 6945438262


Εργαστηριακό Σεμινάριο:" Αναπνοή - Φωνή ως βάση της ομιλίας"

Το σεμινάριο απευθύνεται σε λογοθεραπευτές, εκπαιδευτικούς και σε όσους κάνουν πολύωρη χρήση της φωνής τους καθημερινά.
Θα έχετε την ευκαιρία να μάθετε τεχνικές για μια πιο ξεκούραστη χρήση της φωνής σας. Επίσης θα αποκομίσετε τις βασικές γνώσεις απαραίτητες για την αποκατάσταση φωνής. (H εμβάθυνση σ' αυτόν τον τομέα αφορά επαγγελματίες λογοθεραπευτές και θα ολοκληρωθεί σε μελλοντικά, ειδικά σεμινάρια)

Περισσότερα